Bidster

torsdag 10 april 2008

Kapitalförsäkring

Nu har jag startat min kapitalförsäkring hos Avanza. Jag har satt in 1400:- och kommer att handla när det blir pengar över. Detta är ett väldigt långsiktigt sparande.
Annars så är det trist när börsen vänder neråt... Men som sagt, jag tror på uppgång senare.


Läste i en blogg om testamente, särkullsbarn odyl. Det ÄR viktigt att prata igenom detta när båda är i livet. Vi hade INTE gjort det, så idag står man i ett läge där man ska betala särkullsbarnen tom för möblerna man sitter i!!!! Det är väl inte så farligt för mig egentligen, jag tycker det känns skönt att göra rätt för sig och framför allt göra klart allt innan man går vidare. Men visst känns det konstigt när min mans och min ekonomi ska tittas på av bla exfru!!!! Och där man får vibbarna av att de ska ha ut så mycket som möjligt.
En annan aspekt är ju den att särkullsbarnen ska stå för skulder som den avlidne har under tiden innan bouppteckningen och arvsskiftet är klart!!! Det kan bli ganska mycket pengar om man drar ut på det. Halva huslånet, lånet på husvagnen som stod på min man, lånet på bilen eftersom dessa saker inte sålts. Jag som efterlevande har bara mitt giftorättsgods och ärver inte min man. Så alla skulder och tillgångar som tillhör min man är hans barns nu. Det är viktigt att tänka på så att inte barnen hamnar i klistret. Betalas inte detta av dem så hamnar de hos kronofogden och det är ju inte så kul. Så det gäller verkligen att ta reda på hur det ligger till!!!!

Inga kommentarer: