Bidster

fredag 29 februari 2008

Att trygga framtiden

Mitt liv slogs i spillror för 6 veckor sedan. Jag blev änka!!! Endast 43 år!!!! Fy fan...Vad händer då? Jo, massor! Först av allt är man förtvivlad, ledsen, chockad! Och dessutom ska man försöka få ordning på ekonomin.

Eftersom min man var egen företagare så hade vi som många andra inga försäkringar!!!! Så nu har jag hus, lån, bilar, båtar och ett företag med 6 anställda. Eftersom jag jobbade i företaget förut så ska jag försöka driva vidare tillsammans med min mans son. Men man vet ju aldrig hur det går! Så idag när jag satt och slöade framför datorn kom jag in på flera bloggar gällande privatekonomi och sparande. Det känns som att jag behöver en liten kassa ifall företaget inte skulle gå som förväntat! Jag har dessutom varit dålig på att spara tidigare, men nu känner jag mig taggad och inspirerad att börja.


Jag har under flera år haft järnkoll på våra utgifter, så jag vet exakt fasta kostnaderna. Sedan två år tillbaka sparar jag i fonder, 4000:- i månaden. Men nu ryker ju halva i arv till särkullsbarnen, vilket är helt ok. Men jag har ändå en bra grund att stå på.

Detta var en början. Återkommer senare med mina mål!!!!

2 kommentarer:

Växla ner sa...

vet inte vad jag ska skriva, men kan sätta mig in i hur du har det, har en kompis som blev änka i samma ålder som du. Är bra att du "sätter tänderna" i annat, bl a ekonomin, så får du tankarna någon annanstans en stund kanske, men ta det lugnt och i lagom takt, så det inte blir för mkt för dig

Karriärmorsa sa...

Nä, man vet inte vad man ska skriva...
Beklagar din förlust givetvis. Utan att veta din mans ålder så verkar det inte vara så väntat direkt...
Klart man blir tagen på sängen, håller med min "kollega" "ekonomisanering" med att det är nog bra att sätta tänderna i något och sin framtid är ju aldrig fel att fokusera på.
Ett företag tar ju mycket tid och kraft och det är bra med tanke på den osäkra framtiden att du ser om ditt eget hus också!

Lycka till!

//KM